Spring naar inhoud

Schetsontwerp

Bekijk het vastgestelde schetsontwerp voor Hildebrandplein.

De werkgroep heeft samen met ontwerpbureau Movares en de gemeente verschillende mogelijkheden voor een nieuw Hildebrandplein onderzocht. Ze hebben gekeken hoe auto, fiets, voetganger, OV, groen en water een goede plek in het ontwerp kunnen krijgen. Het is lastig om alles goed in te passen, daarom moeten er soms keuzes gemaakt worden.

Uiteindelijk is de werkgroep uitgekomen op een ontwerp dat de voorkeur heeft. Dit ontwerp heeft een tunnel voor het doorgaande autoverkeer en een rustiger verkeersplein daarboven, waar fietsers en voetgangers voorrang hebben. Ook is er veel plek voor groen en water. Auto's moeten soms omrijden om Spoorwijk en Laakkwartier-west in te komen. Andersom kan je wel makkelijk vanuit de wijken via he Hildebrandplein richting Moerwijk en de Neherkade. 

 

De tram

De tram blijft over het plein rijden, maar de halte Alberdingk Thijmstraat komt te vervallen. Er is te weinig ruimte en geld om de tram door een tunnel te laten gaan, maar we moeten wel zorgen dat de kruisingen met de tram voor iedereen veilig zijn. 

 

De tunnel

Een tunnel voor het doorgaande verkeer is goed mogelijk. Daardoor kan het doorgaande verkeer beter doorrijden. Een groot voordeel is dat je daardoor bovengronds, rustiger verkeer krijgt, waar het ook veilig en prettig voor fietsers en voetgangers is. We stellen voor om de tunnel met één rijbaan in elke richting te maken, zodat er voldoende ruimte blijft voor goede fietspaden, voetpaden, water en groen. Omdat er in de tunnel voor het doorgaande verkeer geen stoplicht meer is, is 1 rijbaan per richting genoeg om het verkeer door te laten rijden. Verderop aan de Neherkade krijgt de autoweg weer 2 rijbanen per richting. 

 

 

Login om verder te gaan

Hou mij op de hoogte





Vernieuwen

Annuleren