Spring naar inhoud

Tijdlijn

Hier vind je informatie over wat er tot nu toe is gebeurd en wat er op de planning staat.

30 maart 2022: Gemeente publiceert vaststelling schetsontwerp

Schetsontwerp en advies werkgroep vastgesteld
Het college heeft op 15 maart 2022 het Schetsontwerp voor herinrichting van het Hildebrandplein vastgesteld. Dit is het ontwerp waar vorig jaar aan gewerkt is samen met de werkgroep van bewoners. Op 10 november 2021 is dit Schetsontwerp in het Laaktheater aan de buurt en wethouder Van Asten gepresenteerd. Het advies van de werkgroep is als bijlage bij het collegebesluit toegevoegd. De stukken zijn in te zien via de links hieronder.

https://denhaag.raadsinformatie.nl/modules/13/Overige%20bestuurlijke%20stukken/740301
https://denhaag.raadsinformatie.nl/modules/13/Overige%20bestuurlijke%20stukken/740303

Vervolg
De gemeente gaat nu aan de slag met het verder uitwerken van het ontwerp tot een Voorlopig Ontwerp. Hierbij wordt ook de buurt binnenkort weer betrokken. Als het Voorlopig Ontwerp is opgesteld wordt dit door het college vrijgegeven voor inspraak. Dit zal naar verwachting aan het einde van 2022 zijn.

10 november 2021: Presentatie schetsontwerp in Laaktheater

Op 10 november 2021 presenteerde de werkgroep Hildebrandplein het advies aan ongeveer 40 mensen in het Laaktheater. Het advies werd overhandigd aan de wethouder van Mobiliteit, Robert van Asten. De gemeente gaf uitleg over de stand van het ontwerp en daarna ging men met elkaar in gesprek over voor- en nadelen van het ontwerp. Als afsluiting droeg Nelly Lausberg van Os een gedicht voor dat zij speciaal voor deze avond geschreven heeft.

De avond is opgenomen op video, zodat ook mensen die niet aanwezig konden zijn deze terug kunnen kijken. Bekijk de presentatie hier terug.

Wil je het hele advies van de werkgroep lezen? Klik hier voor het advies van de werkgroep.

30 juni 2021: Vierde bijeenkomst met werkgroep

In de vierde werkgroep werkte ontwerpbureau Movares de verschillende scenario’s verder uit. Zo legden ze de verschillende mogelijkheden van verkeer, groen en water naast elkaar. Het is lastig om alles voldoende ruimte te geven. In de werkgroep bekeken we daarom de scenario’s. Zijn de verschillende onderdelen per scenario voldoende opgelost? Wat vinden we daarbij belangrijk?

We gaven hier onze persoonlijke mening over, en keken waar we het als groep over eens zijn en waar nog verschillen zitten. De werkgroep gaat nu een advies aan de gemeente opstellen over de sterke en zwakke punten in de verschillende scenario's.

Wat we hebben gedaan
Movares lichtte vier verschillende oplossingen toe. In elke oplossing is er een verschillend scenario voor verkeer en de manier waarop groen en water verbonden worden. Ook verschillen de kosten van de scenario's, maar we letten nu vooral op wat de beste oplossing voor verkeer, groen en water is.

Iedereen vulde een beoordelingsformulier in, waarbij we per onderwerp aan konden geven welk scenario de beste oplossing heeft. De onderwerpen waar we naar keken, waren voetgangers, fiets, auto, hulpdiensten, OV, groen, water en openbare ruimte. Daarna lichtte iedereen zijn/haar beoordeling toe en gaf aan welk scenario de voorkeur heeft.

Op veel punten was overeenstemming: de meeste leden van de werkgroep geven de voorkeur aan een korte tunnel onder het Hildebrandplein voor het doorgaande verkeer. Vanuit de wijken moet er dan wel een goede aansluiting zijn op de tunnel. Ook vinden we ruimte voor groen en water belangrijk, zodat het Hildebrandplein niet alleen een verkeersplein is, maar ook een prettige plek. Verder moeten voetgangers en fietsers veilig kunnen oversteken en logische routes krijgen.

Wat we hebben afgesproken
We stellen een advies op aan de gemeente met uitleg over de voor- en nadelen van de scenario's, en welk scenario de voorkeur heeft van de werkgroep.
De gemeente en Movares houden de werkgroep op de hoogte van de verdere uitwerking van de scenario's.

De deelnemers van de werkgroep kunnen de uitkomsten met buurtbewoners en ondernemers bespreken om te horen wat die ervan vinden.
Na de zomer organiseren we een bijeenkomst voor de buurt, waarbij we het advies van de werkgroep en de stand van het ontwerp presenteren aan alle geïnteresseerde buurtbewoners en ondernemers.

Dit was voorlopig de laatste werkgroep, maar we spreken af om elkaar binnenkort, na al het online-werk, ook eens in het echt te ontmoeten.

2 juni 2021: Derde bijeenkomst met werkgroep

In de vorige werkgroep gingen we aan de slag met 3 mogelijke verkeersoplossingen. Ontwerpbureau Movares heeft deze verder uitgewerkt naar aanleiding van de opmerkingen. Daarin zijn de wegen en fietspaden op schaal getekend, zodat goed te zien is hoeveel ruimte iedere oplossing kost.

In deze werkgroep bespraken we de sterke en zwakke punten van ieder scenario. Daarbij keken we naar de situatie voor voetgangers, fietsers, automobilisten, groen en de openbare ruimte. Wordt Hildebrandplein een prettige plek? Verder keken we of de brandweerkazerne aan de Waldorpstraat goed verbonden blijft met alle buurten. We hebben afgesproken dat er nog een 4e werkgroep komt op 30 juni.

Wat we hebben gedaan
Dit deden we in de derde bijeenkomst:

Movares lichtte de 3 verschillende oplossingen toe. Welke verschillen zitten er tussen de scenario's? Hoe is alles ingepast? En wat past daarbij soms niet goed?
In kleine groepjes vergeleken we de scenario's met elkaar en bespraken wat iedereen belangrijk vindt. Het ene scenario geeft bijvoorbeeld veel ruimte aan automobilisten, maar daardoor is er minder plek voor voetgangers en groen. In een ander scenario is dit juist omgedraaid. Niet alles past, dus wat vinden we belangrijker?
Ook keken we wat er verbeterd kan worden in de scenario's. Zijn routes anders in te passen of te combineren, zodat ze minder ruimte in beslag nemen?
Tenslotte bespraken we met elkaar wat de voor- en nadelen van elk scenario zijn en hoe we deze kunnen verbeteren.
Wat we hebben afgesproken
De werkgroep sprak het volgende af:

De gemeente en ingenieursbureau Movares gaan de scenario's verder verbeteren aan de hand van de besproken punten.
Movares onderzoekt ook hoe het verkeer afgewikkeld wordt in de verschillende scenario's: ontstaat een veilige en prettige situatie met voldoende plek voor alle verkeersdeelnemers?

De deelnemers van de werkgroep kunnen de ideeën met buurtbewoners en ondernemers bespreken om te horen wat die ervan vinden.
We hebben afgesproken een extra, 4e werkgroep te houden op 30 juni. Daar gaan we de verbeterde scenario's bespreken en vergelijken om tot een voorkeur en advies aan de gemeente te komen.

12 mei 2021: Tweede bijeenkomst met werkgroep

In de tweede bijeenkomst van de Werkgroep Hildebrandplein zijn we aan de slag gegaan met drie mogelijke verkeersoplossingen (scenario's) voor het Hildebrandplein. Ontwerpbureau Movares heeft deze drie scenario’s opgezet, onder andere op basis van de ideeën die in de eerste werksessie besproken zijn.

De scenario's verschillen sterk van elkaar, bijvoorbeeld in hoe de auto of de voetganger of juist groen een plek krijgen. Het is duidelijk dat het lastig is om binnen de beschikbare ruimte alles goed in te passen. De vraag is dus wat belangrijk gevonden wordt.

Wat we hebben gedaan
Dit deden we in de tweede bijeenkomst:

Movares heeft drie mogelijke oplossingen (scenario's) toegelicht. Waarin verschillen ze van elkaar, en waarom?

In kleine groepjes hebben we vervolgens per scenario gekeken wat de gevolgen zijn voor voetganger, fietser, auto, nooddiensten en groen. Ook is er gekeken wat er mist en hoe dit een plek zou kunnen krijgen in het ontwerp.

Hierna hebben we samen de voor- en nadelen en de ideeën voor de drie scenario's besproken. Ook werden er verschillende andere verkeerspleinen genoemd die als inspiratie gebruikt kunnen worden voor het Hildebrandplein.

Wat we hebben afgesproken
De gemeente en ingenieursbureau Movares verder gaan onderzoeken hoe zoveel mogelijk wensen in de scenario's opgenomen kunnen worden, zodat de scenario's verder verbeterd worden.

Movares ook onderzoekt hoe het verkeer afgewikkeld wordt in de verschillende scenario's: ontstaat een veilige en prettige situatie met voldoende plek voor alle verkeersdeelnemers?

De deelnemers van de werkgroep de ideeën kunnen bespreken met buurtbewoners en ondernemers om te horen wat die ervan vinden.
We de verbeterde scenario's bespreken in de volgende werkgroep. Dan kijken we samen of één van de scenario's onze voorkeur heeft.

Volledig verslag
Wil je het volledige verslag ontvangen van deze tweede bijeenkomst? Stuur dan een e-mail naar hildebrandplein@denhaag.nl. Je ontvangt het verslag nadat het in de volgende bijeenkomst op 2 juni is vastgesteld door de werkgroep.

21 april 2021: Eerste bijeenkomst werkgroep

In deze eerste bijeenkomst van de Werkgroep Hildebrandplein keken we naar de kansen en problemen die via de website en koffiekar zijn gedeeld. Deze hebben we besproken en aangevuld met onze eigen kansen en ideeen. Daarnaast hebben we in kleine groepjes verder gesproken over de thema's voetganger, fiets, auto en groen.

Wat we hebben gedaan
Dit deden we in de eerste bijeenkomst:

Kennismaken met elkaar. Het is een enthousiaste, gevarieerde werkgroep van verschillende achtergronden en leeftijden. Iedereen is erg betrokken bij de wijk en zet zich er op verschillende manieren voor in.
Daarna lichtte de gemeente het project toe met een presentatie. We bespraken de problemen bij het Hildebrandplein, maar ook wat er wel goed gaat.
Vervolgens bespraken we de kansen en problemen die de website en koffiekar zijn binnengekomen. Dit deden we per thema.
Hierna splitsen de groep zich op in groepjes van vier. Elk groepje ging aan de slag met een thema. Wat zijn goede ideeën? Wat speelt er nog meer? Wat zijn onze eigen ideeën? Hiervoor gebruikten we een online programma waar je samen op kunt tekenen en post-its kunt plakken.

Wat we hebben afgesproken
De werkgroep heeft afgesproken dat de gemeente met ingenieursbureau Movares een aantal punten verder gaat onderzoeken. Deze zetten we dan op de tekening, zodat we een beter beeld krijgen van de oplossingen. Dit gaat om de volgende punten:

  • Wat zijn de mogelijkheden voor een onderdoorgang (tunnel) of een rotonde?

  • Hoe kunnen we station Moerwijk beter bereikbaar maken voor voetgangers?
    Wat zijn logische fietsroutes?
    Hoe kunnen we het groen dat aan verschillende kanten van het Hildebrandplein ligt beter met elkaar verbinden?


De deelnemers van de werkgroep kunnen de ideeën met buurtbewoners en ondernemers bespreken om te horen wat die ervan vinden.
In de volgende werkgroep kijken we hoe alle ideeën passen in de ruimte. Misschien past niet alles en moeten we keuzes maken. Daar gaan we het dan met elkaar over hebben.

Volledig verslag
Wil je het volledige verslag ontvangen van deze eerste bijeenkomst? Stuur dan een e-mail naar hildebrandplein@denhaag.nl. Je ontvangt het verslag nadat het in de volgende bijeenkomst op 12 mei is vastgesteld door de werkgroep.

schetsontwerp

22 maart t/m 12 april 2021: Werkgroep samenstellen

De gemeente heeft samen met de bewoners in het gebied rondom Hildebrandplein een werkgroep opgericht. De werkgroep denkt mee in het opstellen van het advies over de herinrichting van het Hildebrandplein.

Hoe kozen we de 12 deelnemers voor de werkgroep?
Bewoners en ondernemers van het Hildebrandplein konden zich t/m 12 april 2021 opgeven voor de werkgroep. In de werkgroep was ruimte voor 12 deelnemers. Omdat er meer dan 12 aanmeldingen waren, heeft de gemeente de werkgroep samengesteld. Daarbij heeft de gemeente gekeken of:

De verdeling tussen ondernemers en bewoners eerlijk is;
Mensen de buurt goed kennen en goed weten waar behoefte aan is in de buurt;
Deelnemers uit verschillende buurten rondom het Hildebrandplein komen;
Er verschillende leeftijden en achtergronden in de werkgroep zitten. Ook maken we een eerlijke verdeling tussen mannen en vrouwen.

Verder had de gemeente gekozen om:
Een onafhankelijke voorzitter de bijeenkomsten te laten begeleiden;
Vanwege de coronamaatregelen de werkgroepbijeenkomsten online te doen;
Na elke bijeenkomst een verslag te plaatsen op deze website.

22 maart t/m 12 april 2021: Problemen en kansen verzamelen

Van 22 maart t/m 12 april heeft de gemeente iedereen uitgenodigd om mee te denken over het nieuwe ontwerp voor het Hildebrandplein. Vanwege corona maatregelen moest dit vooral digitaal. Op deze website kon iedereen zijn of haar wensen en ideeën op de kaart zetten. Ook was het projectteam een middag aanwezig voor de Albert Heijn aan het Goeverneurplein waar mensen hun idee konden achterlaten.

Login om verder te gaan

Hou mij op de hoogte





Vernieuwen

Annuleren